Kaksi menestyksekästä Kawasaki-ajajaa nähdään Imatralla.

BMW Delta Bavaria 53. Imatranajon yhteydessä ajettava näytösajo houkuttelee edellisten näytösten tapaan paikanpäälle useita menneiden aikojen huippukuskeja. Viimeisimmät nimet näytösajon listaan ilmaantuivat tällä viikolla. Aikaisemmin tulonsa on varmistanut viisitoistakertainen maailmanmestari Giacomo Agostini.

Tulonsa varmisti neljä maailmanmestaruutta urallaan voittanut Kawasaki-pilotti Kork Ballington. Toista kertaa Imatran muisteloissa esiintyvän eteläafrikkalaisen aktiivivuodet osuivat 1970- ja 80- lukujen vaihteeseen. Aikaan, jolloin peräkkäisillä sylintereillä varustetut kaksitahtiset Kawasakit heiluttivat tahtipuikkoa keskiluokissa. Imatralla Ballington kukitettiin voittajaksi neljästi. Vuonna 1978 hän voitti sekä 250-kuutioiset, että kolmepuolikkaat. Vuosina 1979 ja 1980 Ballington voitti kaksipuolikkaat. Imatran näytösajossa Ballington kaasuttaa italialaisen Flavio Frighin omistamaa nelisylinteristä 500-kuutioista Kawasaki KR500-pyörää vuosimalliltaan 1981.

Myös toinen menneiden aikojen kova Kawasaki-kuski nähdään heinäkuun alussa Vuoksenrannan radalla. Imatran näytösajojen vakiokasvo Jean Francois Baldé ilmoitti tulevansa paikalle. Vuonna 1981 Imatralla 250-kuutioisissa kakkoseksi ajanut ranskalainen taluttaa radalle 350-kuutioisen peräkkäissylinterisen Kawasaki KR350-pyörän. Myös tämä Kawasaki kuuluu Frighin kokoelmaan. Baldé.n pitkähkö ura kesti toista kymmentä vuotta vuodesta 1973 vuoteen 1989. Parhaimmillaan mies oli 1980 ja -81, jolloin hänen palkintokaappiinsa ilmaantui kaksi MM-pronssia kolmepuolikkaista ja yksi hopea 250-kuutioisista.

Menneiden aikojen ajajat ja pyörät nähdään tositoimissa Imatralla BMW Delta Bavaria 53. Imatranajon IRRC-osakilpailun täytelähtönä kumpanakin kilpailupäivänä.

Nopeuden ja turvallisuuden takaa webStage - Teknologia & Design © online.fi